Ciao Chevere Colombia Y Bienvenidos Venezuela - Reisverslag uit Caracas, Venezuela van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu Ciao Chevere Colombia Y Bienvenidos Venezuela - Reisverslag uit Caracas, Venezuela van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu

Ciao Chevere Colombia Y Bienvenidos Venezuela

Door: ReismetThijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

20 Oktober 2011 | Venezuela, Caracas

Hola Amigas y Amigos,

Oeps, wat gaat de tijd toch snel! Zag zojuist dat mijn laatste verslag een publicatiedatum had van een klein maandje geleden. Ik zeg tijd voor een update!
Ondertussen heb ik Colombia verlaten en ben ik gistermorgen gearriveerd in Venezuela. In totaal 40 uur onderweg geweest van Bogota direct naar Caracas. Was een flinke en tevens mijn langste reis tot dusver. Heb een deel van Venezuela overgeslagen daar ik graag meer tijd in Colombia wou besteden en dat ik bepaalde dingen in Venezuela al in Suriname en Brazilië wil gaan doen.
Venezuela tot nut toe, bevalt me prima. In menig reisgids en forum omschrijft men Venezuela als een niet al te veilig land, maar tot op heden moet ik zeggen dat me alles erg meevalt. Enkel de mensen zijn wat minder aardig en stukken minder geduldig met je als de gemiddelde Colombiaan.Misschien is Colombia ook niet het juiste vergelijkingsmateriaal. Want mensen, wat is Colombia toch een geweldig land. De mensen zijn super vriendelijk, luisteren naar je met je gebrekkige spaans, lachen vrijwel altijd en proberen je altijd te helpen. Verder heeft het prachtige stranden, prachtige natuur en natuurlijke wonders...... ;-)
Maar goed, genoeg complimentjes over het geweldige Colombia. Even terug naar de afgelopen weken:

Na wat daagjes niksen in San Gil was het tijd voor een dagje Paragliden. Voor ons beide was het de eerste keer, natuurlijk vonden we het super spannend en waren we erg enthousiast. Het was een 20 minuten durende vlucht, we vonden het leuk en het uitzicht was prachtig. Alleen de actie en het adrenalinegehalte bleef een beetje achter. Besloten dat we de volgende keer toch maar moeten gaan parachute springen. Na dit avontuur s’avonds de nachtbus opgegaan voor een 20 urige reis naar Salento. Hier wezen paardrijden en een paar daagjes gerelaxt en ons opgeladen voor een laatste stapavond in Cali. Hoe vet was dit weer! Cali is toch wel echt de stad van de mooiste feestjes! Potdomme wat hebben we hier goeie schik gehad!

Na Cali was het tijd voor ons laatste tripje samen, na een’ Koos’ontbijtje vertrokken naar Popayan. De eerste dag een iheems dorpje bezocht. Hier in de omgeving wat rondgewandeld en s’middags nog lekker gerelaxt op het plein in Popayan. De laatste dag, wezen badderen in de thermaal baden van Coconuco en van hieruit 30 km teruggefietst naar Popayan. S’avonds ons laatste heerlijke avondmaal gehad en nog wat biertjes gedronken in het hostel. De volgende ochtend was het dan echt tijd voor ons afscheid...... Wat een toptijd hebben we samen gehad! Thanks Koosje!
Op het busstation is Koos vertrokken naar Ecuador en ik naar Armenia & Salento. In Salento heb ik ruim een week gerelaxt en spaans geleerd. Verder lekker gekookt, filmpjes gekeken, vrienden gesproken, plannen gemaakt voor mijn verdere trip, zaken voor mijn Visa geregeld (Suriname), oud Colombiaans spelletje Tejo gespeeld (Met een ijzeren kogel proberen buskruit te raken 25 meter verderop.... nie echt hendig) verder beetje gehiked en gesport, kortom een prima weekje.
Moet zeggen dat ik me echt heb thuis gevoeld in www.hosteltralalasalento.com. Maar na ruim een week was het toch echt tijd om te vertrekken.

Vanuit Salento ben ik naar Suesca gereisd om hier een dagje te gaan rock klimmen. De dag erop met spierpijn vertrokken richting Bogota, onderweg nog een kerk bezocht die gebouwd is in een zoutmijn. Indrukwekkend en apart om te zien. En toen, toen was het tijd voor de hoofdstad van Colombia. Het is geen prachtige stad wat betreft gebouwen wegen e.d, maar een geweldige stad die leeft. Heb echt een super leuke tijd, aardig wat ondernomen; Gordon weer ontmoet (Schotse kerel waar ik de Cotopaxi in Ecuador mee heb beklommen), veel geweldige stadswandelingen gemaakt, rum cola zitten drinken met Colombiaanse advocaten, geweldige stapavonden gehad, kortom een topafsluiter voor Colombia.

Na de toffe tijd in Colombia ben ik erg benieuwd wat Venezuela me gaat brengen. Als het een beetje mee zit, is het zaterdagavond met de voetjes van de vloer op jawel..... Isla Magarita!!! Ben van plan om een paar dagen te gaan eiland hoppen om van daaruit midden volgende week rustig naar het Zuiden af te reizen. Hier wil ik de Roraima tafelberg gaan beklimmen. Het uitzicht moet echt geweldig zijn! Vanuit het zuiden reis ik dan via Brazilië en Guayana naar Suriname. Ik verwacht dat het een hobbelig maar mooi reisje gaat worden.... En dan, dan is het tijd om Paps en Mams weer in de armen te sluiten. Ga ze op 10 November ophalen op het vliegveld! Hoe cool! Heb er echt super veel zin in!

Tot slot wens ik jullie het allerbeste en succes met alles. Heb vernomen dat het in Nederland weer richting het vriespunt gaat. Wil iedereen veel plezier wensen met het krabben en met de eerste 800 km file dag.......gnif, gnif!!
Zonder flauwekul, het gaat jullie allemaal goed en ik vind het super leuk dat jullie me allemaal zo blijven volgen.

Disfrutes y muy suerte con todos!

Saludos Thijs

Wist je dat?

Colombia

- De gemiddelde Colombiaan toch wel een stukje kleiner is als wij.
- Metro’s (stang op 180 cm) en Bussen dus niet comfortabel zijn voor de grote Europeaan
- Thermaalbaden hier zeker niet moet romantiseren, aardige dikke lucht die zwavel.
- Al je kleren naar zwavel gaan ruiken als je de desbetreffende zwembroek gezellig met alle andere kleren wast.
- Dit zeker een aantal wasbeurtjes heeft gekost om deze lucht te laten verdwijnen
- Koos en ik wentelteefjes specialisten zijn geworden
- Je wel iets moet met alleen maar zoete en dreuge mik
- Dat je met je Rabobank pasje enkel in door de week kan pinnen.
- Dit voor zowel besparingen als frustraties heeft gezorgd
- Plastische chirurgie in Cali meer gewoonte is als uitzondering.
- Ze in het busstation ook een pisbak voor de hond hebben....
- De winkels in de volksbuurten etalagepoppen hebben die het dagelijkse leven wel erg goed benadrukken
- Het verschil tussen arm en rijk in Bogota erg groot is.
- Dat ik met het wisselen van mijn Colombiaanse Pesos zelfs winst heb gemaakt
- Ze ook op de kinderfeestjes bij Mac Donalds dikke reggaeton draaien
- Ze hier nog eens perfecte toeristische slogan hebben: Colombia, the only risk is wanting to stay!
- Je op elke hoek van de straat een mobieltje kan lenen om te bellen, je betaalt vervolgens per minuut een x bedrag (Minutos)

Venezuela

- 1 liter brandstof toch wel 1 hele eurocent kost
- Ritje in de Metro 10 keer zo duur is
- Je euro/dollar op de zwarte markt twee keer zoveel waard is
- Naar de Venezolaanse vrouw kijkende; Ze het bij de Miss Universe verkiezingen het helemaal niet mis hebben
- Ze hier gelukkig geen zoet brood hebben
- Kappertje hier ook maar € 3,50 kost
- Ze graag je Hamburger of Hotdog verpakken in dikke laag met diverse Salsas
- Dhr. K.J. Albers & Dhr. J.W. Arts zich hier kostelijk zouden vermaken

• 20 Oktober 2011 - 18:18

Marleen:

Ha die Thijs,
    Ik verbaas me er elke keer weer over dat je zo enorm veel onderneemt. Allemaal ervaringen die niemand je meer af gaat nemen. En volgens mij geniet je er ondertussen ook enorm van. Da's mooi!
    Veul plezier nog in verwegistan.
    Groeten Marleen

• 20 Oktober 2011 - 18:20

Jan Br.:

haha !! de eerste !!! en nu nog ff lezen ...

• 20 Oktober 2011 - 18:21

Jan Br.:

tweede (derde) dus ..

• 20 Oktober 2011 - 19:04

Jhon De Bijl:

Tof verhaaltje Thijske, de lol spat ervan af!!
    Je hebt het echt naar je zin, het is wel geen Soerendonk maar het lijkt me best mooi daar!
    Kijk je nog uit voor dikke generaal!

have fun

jhon

• 20 Oktober 2011 - 19:06

Edith:

He Thijssie,
    Zo superleuk om jouw verhalen te lezen! Wat een gave belevenissen weer.
    Enjoy Venezuela, het island hoppen, Guyana en Brazilie! Maar dat gaat wel lukken, daar ben ik niet bang voor.... En heul veul plezier in Suriname met je pap en mam....zijn de 3T's weer ff compleet!
    Liefs Edith

• 20 Oktober 2011 - 19:55

Fam. Toonen:

Hey Thijs,

Eigenlijk een goed teken dat je zolang geen berichtje hebt geschreven: betekent volgens ons dat je het ontzettend naar je zin heb!!!! En aan je verhaal te lezen is dat ook zeker zo! Echt weer super om te lezen en te zien hoe het daar is... Geniet er maar lekker van. Hier begint het weer inderdaad echt herfstachtig te worden. Zowat de hele week al regen gehad en de temperatuur wordt ook lager. Zal wel raar zijn als het hier winter wordt en we bij jou nog zomerse foto's zien. Veel plezier nog en tot je volgende verhaal!

Groetjes Frans, Moniek en Esmee

• 20 Oktober 2011 - 20:00

Lotte:

Reactie op Wist je dat...

- De gemiddelde Colombiaan toch wel een stukje kleiner is als wij.

> Nog kleiner?? ;-)

Klinkt allemaal super Thijsje, veel plezier nog met de prachtige natuurlijke wonders.. haha!

Dikke kus x

• 21 Oktober 2011 - 07:13

Jeanet:

Ooooooow Thijs, wat maak je me weer jaloers! Het ziet er weer zo gaaf uit allemaal! Vooral dat reclame bord waar jij en Koos onder poseren! RIKORIKO!!! :) Volgens mij hebben jullie samen een toptijd gehad. Misschien had je Colombia voor het laatst moeten bewaren, het lijkt niet te evenaren als ik je zo hoor! En nogmaals, je bent zo ondernemend! Echt vet!
    Geniet er van Thijsco! Kus

• 21 Oktober 2011 - 11:50

Jules En Els:

Hoi lieve Thijs
    Wat een geweldig verslag weer.
    Ontzettend wat ben jij ondernemend.
    Goed gevoel denk ik als je dat allemaal alleen doet.
    Heel veel reisplezier.
    Ga verder met genieten.
    Lieve groeten Jules en Els

• 21 Oktober 2011 - 11:57

Francien Gielen:

Blijf genieten van je mooie reis en laat ons mee genieten met je schitterende verslagen
    blijf jezelf en denk heel af en toe aan het koude Nederland.
    dikke kus Francien

• 21 Oktober 2011 - 16:55

Pap En Mam :

Ha jongen,
    Heerlijk wat een mooi verslag om te lezen en te zien!
    Je geniet volop!
    Nog even en we gaan een stukje met je mee reizen en genieten.
    We hebben er hééééééééééééééééééé'l véééééééééééél zin in om jou te zien.
    Geniet!
    Dikke kussssssssssssssssssss
    Pap en mam

• 23 Oktober 2011 - 16:58

Hetty:

He lieve broer,

Wat een geweldig verhaal weer!! Echt super om te lezen wat je allemaal meemaakt!! Ik mis je wel hoor!!! Was er graag bij geweest over 2 weken!! Geniet!! Lof joe!!

Kussssssssssssss zus

• 24 Oktober 2011 - 10:31

Roy:

Ha die Thijs, na onze avonturen in San Gil, toch weer even naar je site gegaan en je verhaal met veel enthousiasme gelezen. Goed om te horen dat je het nog goed naar je zin hebt.
    Ik ga weer verder met mn Excel sheetje op het werk.....
    Gr,

Roy

• 24 Oktober 2011 - 12:26

Vanessa:

Hey Thijs!
    Samen kerst vieren in Bolivia klinkt goed! Maar weet wel dat de politieke situatie in Bolivia de laatste weken niet echt beter is geworden. Even in de gaten houden dus, anders zit je tussen de blokkades en marchis vast, das nou nie echt prettig. ;)
    Sommige mensen lezen een verhaal niet als het zo lang is, kost te veel tijd ofzo, maar dit leest weer als een trein, en daarbij, ik heb alle tijd van de wereld.... Euhm van Zuid Amerika. :)
    X uit Chili!

• 24 Oktober 2011 - 20:22

Jules:

Ziet er goed uit Thijs!

• 30 Oktober 2011 - 16:35

Willow:

Wauw super gaaf dat paragliden! Echt stoer! Heerlijk dat je zo ontzettend geniet! Trouwens snel ontdekt het verband tussen een werkend Rabopasje en het weekend, zo ver zijn wij nooit gekomen in ons onderzoek. :-) Have fun daar, maar dat lukt volgens mij maar al te goed! Liefs!