¿Tu Fala Ingles o Espanol? - Reisverslag uit Guayaramerín, Bolivia van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu ¿Tu Fala Ingles o Espanol? - Reisverslag uit Guayaramerín, Bolivia van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu

¿Tu Fala Ingles o Espanol?

Door: ReismetThijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

22 December 2011 | Bolivia, Guayaramerín

Hola Amigas Y Amigos,

Daar was ie weer, de met handen en voeten communicerende toerist. Kan je zeggen met enkel de woorden Obregado en No Fala Portugesa is het verrekes lastig om informatie in te winnen, de weg te vinden of om te communiceren in de kroeg. In de kroeg bleef het dan ook bij een glimlach, como te llamas en como estas. Het verdere Spaans wat ik sprak werd beantwoord met prachtige zinnen in het Portugees waar ik verder weinig mee kon. Les 1: terugkeren naar Brazilië staat gelijk aan Portugees leren. Ben dus weer aardig in mijn sas hier in Bolivia, kan weer lekker uit mijn voeten in het spaans. Maar goed, eerst maar eens een verslagje van de afgelopen 3 weken in de Amazone.

Na een erg gezellig weekend In Belém, bieren, stappen, gratis opera concert, ben ik van start gegaan met mijn Amazone trip. In totaal heb ik 3 boten gehad in het traject van Belém tot Porto Velho. Mijn eerste boot was van Belém naar Santarem. In Santarem ben ik afgestapt, dit op aanraden van verschillende reizigers, ik zou en moest naar Alter do Chão gaan (plaatsje in de buurt van Santarem). Kan je zeggen dit was het driedubbel dwars waard. Wat een geweldig plek is dit. Het is dat het water zoet is anders zou je denken dat je in een klein dorpje ergens aan de kust van Brazilië zou zitten. Ik heb mijn tijd hier doorgebracht met 7 Spanjaarden uit de omgeving van Barcelona. Samen met hun, strandje gepakt, op stap geweest en een trip naar de jungle gemaakt om o.a. de woudreuzen van Brazilië te bewonderen.

Na 3 dagen van veel plezier ben ik doorgereisd per boot naar Manaus. Op deze boot was het erg druk, de eerste nacht had ik toch wel 15 centimeter ruimte tussen mijn been en het achterwerk van mijn bovenbuurvrouw. Ondanks de drukte was ik de enigste toerist op deze boot, dus weinig gespreksstof met mijn 4 woorden Portugees. Maar ach aardig wat Spaans kunnen leren met mijn studieboeken. Na twee nachten in Manaus aangekomen en hier twee daagjes rustig aangedaan. Manaus is een grote stad midden in de Jungle. Apart om te zien, maar de stad aan zich heeft verder weinig moois te bieden.

Vanuit Manaus ben ik afgelopen vrijdag voor mijn laatste bootreis naar Porto Velho vertrokken.
Een erg leuke en goede reis gehad. In totaal 5 nachten doorgebracht op de boot Sténio Araujo. Heel veel leuke mensen ontmoet en met wat handen en voeten, beetje engels en beetje spaans toch nog wat kunnen communiceren. Een erg vriendelijke kerel ontmoet die me wat wijsheden over het amazone gebied heeft bijgebracht, hij vertelde me o.a. dat de Illegale veeteelt de grootste bedreiging is voor de jungle. Voor elke koe kapt men namelijk 10000 m2 vrij. Naast de veeteelt, zijn illegale bosbouw en goudwinning twee grote problemen. Naast wat studeren, lezen en relaxen heb ik ook menig avondje met mijn Braziliaanse matties aan het bier en Cachaça gezeten. Cachaça is een typisch brazilliaans likeur en verkrijgbaar in elke supermarkt voor 2,5 euro per fles. Je kunt het vergelijken met Aguar caliente, Raki en Ouzo. Kortom goedkope drank waar je ontzettende katers van kunt hebben.

De 3 bootreizen waren geweldig en pracht ervaring rijker. Heb alle nachten op de boot doorgebracht in mijn hangmatje. Prachtige ervaring met veel passen en meten maar vrijwel elke nacht goed geslapen. Enkel de één na laatste nacht wat minder, midden in de nacht donderden we met 10 mensen naar beneden. Jammer, de spijkers en de schroeven dachten laten we even loslaten. Na wat klussen de hangmatten weer opgehangen en de oogjes weer gesloten.
Naast de mooie uitzichten op de rivier en de oevers, is het op de rivieren voor een transportman als ik een geweldige ervaring. Wat een activiteiten en wat een enorme schepen varen er hier op deze rivier. Op sommige punten lijkt het gewoon of je op zee zit, zo breed dat de oever aan de overzijde haast niet te zien is. Voor diegene die geïnteresseerd is, kijk voor de aardigheid maar eens op de landkaart.
Naast de geweldige trip op de rivieren is mijn indruk van Brazilië is erg goed. Het leven heeft wat weg van Colombia. Mensen zijn erg vriendelijk, prachtige natuur, prachtige natuurlijke wonders, goed eten, gezelligheid, kortom ik ben verkocht. Ben dus zeker van plan om terug te keren, maar of het in deze trip is, daar ben ik nog niet uit..... wordt vervolgd

Zit nu in Guayaramerín, grensplaatsje in Bolivia. Twee leuke feiten over het dagelijkse leven hier: 1. Dagelijks steken er diverse Brazilianen de grens over voor een gratis staaroperatie. 2. Het dating leven zich hier afspeelt door elkaar te ontmoeten op het plein. Dit niet is door op bankjes of in het park te hangen, maar dit door rondjes te rijden rond het plein op scooters of in auto’s. Erg grappig om te zien.
Morgenvroeg vlieg ik van hieruit naar Sucre. In Sucre ga ik kerst doorbrengen en waarschijnlijk ook Oud op Nieuw vieren. In het nieuwe jaar ga ik plannen maken voor mijn verblijf in Bolivia. Ik ben van plan om een langere tijd in Bolivia te verblijven. Wil hier mijn steentje bijdragen door middel van vrijwilligerswerk en daarnaast wil ik meer Spaans gaan leren. Zodra ik het één en ander heb uitgezocht en hier meer informatie over laat ik dit jullie snel weten.

Rest mij het nog om jullie allemaal een geweldige kerst en een kei goed oud & nieuw te wensen. Heel veel plezier, geniet van alle gezelligheid en het allerbeste voor 2012. Ik ga onder het genot van Boliviaanse biertjes ontzettend op jullie toosten!

Het gaat jullie allemaal goed! Tot in 2012!

Feliz Navidad & Prospero Año Nuevo

Saludos


Wist je dat
- Ik inmiddels 6 maanden onderweg ben
- Ze in Belém een verzekering hebben voor vallende Mango’s
- Deze stad namelijk vol staat met Mango bomen
- Dit van origine geen Zuid Amerikaanse vrucht is
- Mijn Quad band schokvrije en waterbestendige telefoon de reis met thijs niet heeft overleefd
- Dit naar mijn weten dit deze keer niet met mij te maken had.
- Mijn laptop daarentegen wel een glas cola heeft overleefd
- Ik de evenaar weer ben gepasseerd
- Je in Brazillië garnalen met kop en al kunt eten.
- Bij het reizen per rivierboot niet vies moet zijn van andermans voeten
- Deze soms minder dan 10 centimeter van je gezicht afliggen
- De hoogste boom in de jungle tot 50 meter hoog kan worden (Sumauma boom)
- Op punten waar rivieren samen komen de rivier soms wel voor 10 km twee kleuren heeft
- Dit komt door de verschillende temperaturen en snelheden van de twee wateren
- De Braziliaanse man graag zijn edele delen vast houdt midden in een gesprek
- Dit volgens onze gebruiken toch een rare gewaarwording is, maar er hier niemand van opkijkt
- Amazone bewoners aanhaken bij de rivierboot om hun waren te verkopen
- Amazone bewoners met hun bootjes wachten totdat mensen waren als oude kleding en eten over boord gooien (in plastic zakken)
- Ik mijn derde paar slippers alweer versleten heb
- Ik mijn eerste ‘heimwee’ momentje heb gehad.
- Ik hier gelukkig weer helemaal overheen ben en weer met kei veel plezier onderweg ben
- Ik na 6 maanden bepaalde reggaeton, latin nummers wel kan dromen
- Ik (eindelijk)Braziliaanse koffie heb weten te waarderen (voor de leek, ik de afgelopen 31 jaar geen koffie heb gedronken)

  • 22 December 2011 - 22:37

    Hett:

    Weer een fantastisch verslag en ik ben nog steeds niet jaloers ;) Ik ga je missen met de kerst! Geniet! Tot belles! Xxxx

  • 22 December 2011 - 22:43

    Pap En Mam Xx:

    Ha jongen wat een prachtige belevingen weer.
    Koffie,pas maar op dat je er niet verslaafd aan raakt of je kunt de "ene"met de andere verslaving verruilen? (Hi, hi)
    Dag lieverd goede vlucht morgen en fijn dat je samen met Jens Kerst gaat vieren
    Frohe weinnachten voor jullie beide.
    Dikke kus Pap en Mam

  • 22 December 2011 - 23:22

    Francien Gielen:

    weer kei goed verhaal en foto.s geniet daar in de zon van kerst en oud en nieuw
    dus zalig kerstfeest en een goed en gezond 2012
    liefs en een dikke knuffel
    Francien en Toon

  • 23 December 2011 - 07:31

    Edith:

    He Thijs,
    Weer met een big smile je verslag gelezen...
    Ik wens je een geweldige kerst en een super goed oud&nieuw!
    X Edith

  • 23 December 2011 - 10:25

    Wendy Vd Berg:

    He Thijs,

    Wa zedde now, oit oew bed gevalle, Tis wa...Ge wit noit nie of de schroeven goe vast zitten. dus altied ff checke. Da's sund da ge uut owwe sloap werd gehoald, mar da ken. Veul plezier..Hendig zat en un goei 2012.

    Groetjes,
    Wendy

  • 23 December 2011 - 10:49

    Marieke:

    He Thijs,

    Jij ook een hele fijne kerst en een heel goed 2012 gewenst en dat je nog maar heel veel mooie plaatsen mag zien en veel leuke dingen mag beleven. Leuk die foto's van die hangmatten erbij, probeerde me er al een voorstelling van te maken bij het lezen van je verslag.

    Groetjes,
    Marieke

    en natuurlijk ook van Erwin en Tim


  • 23 December 2011 - 11:17

    Niek, Stella En...:

    Thijs,

    Wat leuk weer om te lezen. Meeste hadden we natuurlijk al gehoord maar om de beelden er nu bij te zien is weer helemaal leuk.

    Geniet van de kerstdagen en van de jaarwisseling. Niek zal er ook wel eentje op jou drinken.

    Tot snel maar weer

    dikke kus

  • 23 December 2011 - 11:28

    Bianca:

    Goede middag Thijs,

    Zo weer even kunnen genieten van je verhaal.
    Kijk maar uit van koffie wordt je lelijk zeggen ze, kijk naar mij hihi.

    Voor nu zeg ik:

    Olleke bolleke
    rebussoleke
    olleke bolleke knol
    doe de glaasjes nog eens vol
    drink ze uit met heel veel zwier
    ik wens je een jaar vol plezier

    Hele fijne kerstdagen en hopelijk dan geen heimwee voor jou.
    Proost Thijs, veel plezier en tot… "de volgende brief".

    Groetjes Bianca

  • 23 December 2011 - 22:01

    Jeanet:

    Top weer thijs! Fijne dagen gewenst! X

  • 25 December 2011 - 10:38

    Fam. Toonen:

    Hey Thijs,

    Ziet er weer super uit!! Echt leuk om te lezen en te zien hoe het met je gaat.. Fijne kerstdagen daar. Zal wel helemaal anders zijn dan hier. En ook alvast een hele fijne jaarwisseling!! Dat je ook in het nieuwe jaar weer zoveel mag beleven en genieten..

    Groetjes Frans, Moniek en Esmee

  • 27 December 2011 - 14:03

    JW En Jans:

    Lieve Thijs,
    Dank je wel alweer voor je mooie reisverslag met leuke wistjedatjes en prachtige foto´s. Zo met de kerstdagen extra speciaal om te lezen. We hopen dat je (ondanks waarschijnlijk wel wat heimwee momentjes) hebt kunnen genieten van geweldige kerstdagen in Bolivia!! Wij hebben aan je gedacht.
    Misschien kunnen we met oud op nieuw als we in Nijmegen zijn, nog even skypen samen?
    Hele dikke kus en alvast heeeel veel goeds en geluk voor 2012,
    Jw en Jans

  • 01 Januari 2012 - 19:59

    Claar:

    hoi Thijs,
    Een heel gelukkig en verrassend 2012 gewenst!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Welkom op mijn Profiel pagina! Na een geweldige reis van 11 maanden door Zuid Amerika in 2011 - 2012, en een aantal prachtige backpack vakanties (Eurotrip, Mexico, Thailand & Uganda) gaat dit mijn eerste lange reis worden met mijn Guapa Maricarmen :) We hebben er erg veel zin in! Lijkt je het leuk om ons te volgen, laat dan je mailadres achter in de mailing list.

Actief sinds 15 Mei 2011
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 66545

Voorgaande reizen:

12 Mei 2013 - 09 Augustus 2013

La Prueba, Una Vida Juntos :)

16 Juni 2011 - 09 Mei 2012

Viviendo mi Sueño en América del Sur

Landen bezocht: