Fiestas & Trabajo de Voluntario - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu Fiestas & Trabajo de Voluntario - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu

Fiestas & Trabajo de Voluntario

Door: ReismetThijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

08 Februari 2012 | Bolivia, Sucre

Hola Amigas y Amigos

Hoe is het? Vol aan het genieten van het mooie winterse weertje? Tof om al die mooie winterplaatjes te bewonderen. En ook weer heel apart, in de tijd die ik nu onderweg ben heb ik namelijk geen enkel besef van de verschillende seizoenen. Enerzijds daar je altijd op doorreis bent en anderzijds dat men in veel landen enkel te maken heeft met regenseizoenen en temperaturen vrijwel gelijk blijven. Ik hoop voor jullie dat er een Elfstedentocht komt als een mooi zonnestraaltje in deze koude dagen!

Intussen zijn we alweer een dikke maand in het nieuwe jaar en kan niet anders zeggen dat ik dit jaar goed van start ben gegaan. De tijd van Kerstmis & Oud en Nieuw was apart maar ook erg leuk. Het feit om deze feestelijk heden zonder familie en vrienden te vieren is anders, maar desondanks heb ik me erg goed vermaakt. Kerstavond was een avondje in de kroeg onder het genot van alle kersthits, zelfs Eenzame Kerst van onze grote volkszanger André Hazes kwam voorbij. Eerste kerstdag in het hostel kalkoen gegeten met 30 mensen, Secret Santa kado’s uitgepakt en wezen stappen. Tweede kerstdag vooral gerelaxt en s’avonds op stap geweest. Pre-Oudejaarsavond en Oud op Nieuw flink op stap geweest. Nieuwjaarsdag kwam ik om 11 uur s’morgens terug in het hostel samen met twee andere Brabantse doorzakkers. Kortom twee weken vol leuke feestjes, etentjes, vrolijkheid, leuke mensen en folkloristische danspasjes. Naast een dagje paardrijden en veel tafelvoetbal, vrij weinig anders ondernomen.

Na de twee feestweken, ben ik met Jens voor een weekje naar Cochabamba gegaan. Cochabmba is de op drie na grootste stad van Bolivia. We waren veel van plan, maar na een paar dagen ziek geworden, hierdoor alleen beetje door de stad geslenterd en het grootste christus beeld van de wereld bewonderd. Nadat we er beide weer beter aan waren teruggereisd naar Sucre en hier direct alles geregeld voor mijn vrijwilligerswerk en Spaanse lessen.

Inmiddels ben ik 3 weken bezig met mijn vrijwilligerswerk voor Fundación Bolsa de Empleo Guía. De organisatie stelt zich belangeloos in voor jongeren. Je kunt het zien als een soort jeugdcentrum waar jongeren zich in kunnen schrijven om zo werk te vinden. De jeugdwerkers (jonge bolivianen) gaan samen met de jongeren op zoek naar werk. Wanneer ze werk hebben gevonden, gaat de jeugdwerker samen met hen naar de werkgever en bespreekt men alle voorwaarden. Vervolgens worden de jongeren begeleid d.m.v. gesprekken en gaan de jeugdwerkers bij de bedrijven op bezoek.
Dit alles met als doel om de jongeren een ‘vaste’ baan te geven, zodat ze hun leven kunnen bekostigen en een zekere toekomst tegemoet kunnen gaan. Het gros van de jongeren die staan ingeschreven studeren en werken in de ochtend- middag- of avonduren, afhankelijk van de opleiding die ze volgen.
Naast de ‘uitzendbureau’ functie, biedt de organisatie jongeren ook de noodzakelijke en financiële steun om basis, middelbaar en/of voortgezet onderwijs af te ronden. Verder dient de organisatie als informatiecentrum voor werkgevers en jongeren. Zo kunnen o.a. werkgevers hun vacatures plaatsen en kunnen jongeren informatie inwinnen over beschikbare opleidingen in Sucre.
De organisatie draait volledig op steun vanuit het buitenland, zo steunt o.a. Oxfam dit project.
Wil je meer informatie m.b.t. dit project kijk even op: http://www.guiafoundation.org/?page=_PROJECTS&projectid=10

En wat ben ik dan aan het doen binnen deze organisatie? Nou, de afgelopen twee weken heb ik me met name bezig gehouden met het actualiseren van een informatieboekje waar alle in vervolgopleidingen/cursussen die er in Sucre zijn staan vermeld. Vrijwel elke dag heb ik de scholen/instituten bezocht en samen met hun de opleidingen, duur en prijzen vergeleken. Inmiddels is het nieuwe boekje zo goed als klaar en ga ik de aankomende weken samen met de medewerkers bekijken hoe we meer fondsen kunnen werven in het Buitenland en hoe we een uitzendbureau voor tijdelijk werk kunnen opzetten.
Ik probeer op alle mogelijke vlakken mijn steentje bij te dragen en waar mogelijk mijn kennis met hen te delen. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een instructie geschreven voor het maken van back-ups.

Lijkt je het leuk om een steentje bij te dragen in dit prachtige en goede project, stuur me even een mailtje zodat ik mijn bankrekeningnummer kan doorgeven. Ik zal er dan voor zorgen dat je geld direct bij de stichting terechtkomt, zodat ze dit voor de juiste doeleinden kunnen gebruiken.

Naast mijn dagelijkse vrijwilligerswerk, ga ik sinds vorige week ook twee keer per week een uurtje zwemmen met gehandicapte kinderen en jongeren. Erg leuk, hoe veel plezier deze kinderen kunnen hebben van een uurtje dobberen in het water. Verder heb ik mijn hostel ingeruild voor een appartementje. Hier woon ik samen met twee Franse en één Belgisch meisje. Heb me hier mijn eigen kamertje, een grote gemeenschappelijke woonkamer met banken en een gemeenschappelijk keukentje. Erg prettig, je ‘eigen’ plekje.
Wat betreft mijn Spaans, moet zeggen dat het aardig goed gaat. Zowat mijn gehele dag bestaat uit het spreken van Spaans, het vrijwilligerswerk, Spaanse lessen, gesprekken met mijn huisgenotes, gesprekken met mensen die ik gedurende mijn reis heb leren kennen ;-) en natuurlijk de gebruikelijke praatjes op straat en in de winkels. Vind het erg leuk dat ik naast, Engels en Duits nu nog een taal onder de knie aan het krijgen ben.

Met het vrijwilligerswerk, Spaanse lessen, huiswerk en mijn eigen maaltjes kopen en koken, heb ik weer een aardig druk en een beetje ‘normaal’ leven. Erg prettig na een tijd van alleen maar reizen, reizen en reizen. Klinkt misschien raar voor jullie, maar kan je zeggen een beetje ritme is weer erg lekker. Ben van plan dit leventje nog een anderhalve week te lijden, om dan weer volop te gaan reizen. De planning is dat ik Carnaval ga vieren in Oruro. Van hieruit ga ik zien wat ik nog allemaal wil doen in Zuid Amerika en of ik nog naar Argentinië en/of Chili ga. In ieder geval wil ik nog ongeveer anderhalve maand in Zuid Amerika blijven om daarna naar Panama te vliegen en mijn trip af te sluiten in het Caribisch gebied. Ik blijf dus nog even weg
Na ruim 7,5 maand heb ik het nog steeds erg naar mijn zin. Natuurlijk mis ik jullie en mijn Nederland, maar met alle gezelligheid en de mooie avonturen voor me, hou ik het nog wel even vol. Ik ga daarom deze week mijn ticket wijzigen. Wat de exacte retourdatum zal zijn durf ik nu nog niet te zeggen, maar beloof jullie dat ik op mijn verjaardag zeker weer een gezellig biertje met jullie ga drinken.

Het gaat jullie allemaal goed! Voor diegene die carnaval gaat vieren, heel veel plezier en drink er eentje extra op mij! Geniet verder van het mooie winterweer en voor diegene die elke dag de snelweg op moet, sterkte! Ken het gevoel! J

Saludos!

Wist je dat?
- Mijn langste verblijf in één hostel 28 nachten is
- Dit me enkel een kleine 130 euri heeft gekost
- Op oudejaarsavond twee kleuren slipjes gedragen worden, rood voor Amor (liefde) – geel voor Plata (geld)
- Ik daarom een rode boxershort met een geel randje aan had J
- Ik 50 (kind of) oliebollen voor nog geen 3 eurie op de kop heb weten te tikken
- Hiermee medereizigers kennis heb laten maken met een Hollandse gewoonte
- Ze echt alles maar dan ook echt verkopen in en rond de markten
- In Sucre diverse kroegen gerund worden door Nederlandse eigenaren
- Dit een beetje ‘ben wir thuus’ gevoel geeft
- Hier de Moijtos tijdens het happy hour toch wel één hele euro kosten
- Wally een soort van Volleybal is in een squashbaan.
- De Latinas doorgaans toch net even andere schoenen dragen als de Europese vrouw

  • 08 Februari 2012 - 18:45

    Vera:

    Leuk om weer na lange tijd je verhalen te lezen :)

  • 08 Februari 2012 - 20:10

    Marieke:

    He Thijs,

    Inderdaad je vorige verslag was al even geleden. Jij ook een goede carnaval. En ik weet niet welk gedeelte je van het caribisch gebied gaat bezoeken over een 1,5 mnd of zo, want keuze in overvloed. Maar mocht je toevallig Aruba op je lijstje hebben, laat het even weten, wij zijn er vanaf 25 april te vinden.

    Groetjes,
    Marieke

  • 08 Februari 2012 - 21:06

    Fam. Toonen:

    Hey Thijs,

    Weer super om je verhalen te lezen en je foto's te zien! Ziet er weer echt leuk uit. Wel apart om kerst en oud op nieuw in je korte broek te kunnen vieren, of niet?! Geniet er maar lekker van.. En succes nog met je vrijwilligerswerk. Hier ist nu idd winterskoud.. Hopelijk met de carnavalsoptocht een klein beetje warmer.. Jij daar veel carnavalsplezier, zal ook weer een leuke belevenis zijn.

    Groetjes uit Westerbeek!
    Frans, Moniek en Esmee

  • 09 Februari 2012 - 08:03

    Bianca:

    ¿Sabía usted que:

    Wij genieten van jou verhalen en foto’s
    De Elfstedentocht niet doorgaat.
    Dat het vanmorgen -9 was en afgelopen zaterdag -19, de aarde warmt weer op.
    Het volgende week carnaval is, en dat onze FBI jurkjes bijna af zijn.
    En dat we in maart een super groot personeelsfeest hebben… van wege Dakar.
    En dat jij lekker moet genieten van je laatste maanden.
    Que se diviertan!

    saludos Bianca

  • 09 Februari 2012 - 10:30

    Stefan En Gitta:

    Hey Maatje,

    Goed te lezen dat je je prima vermaakt!
    Leuk verhaal weer. Ik hoef niet te zeggen dat je het rustig aan moet doen want dat doe je toch wel :-P
    Have fun.
    Gruessen aus de parel van het Oosten..

  • 09 Februari 2012 - 11:20

    Francien Gielen:

    weer gaaf je verslag en foto,s blijf genieten wij blijven je volgen.
    stuur de zon maar deze kant in het is hier kouuuuuuuuuuud
    groetjes,knuffel Francien en Toon

  • 09 Februari 2012 - 11:46

    Karin:

    Hola Viajero :)

    Lees nog steeds je verhalen con mucho entusiasmo!!
    He reservado mis viajes tambie: gehele maand oktober naar Peru en Ecuador. De standaard dingetjes.... Machu Piccu, Colca cCanyon, Cusco, lima. Daarna Quito, Banos, Otavalo....
    als je nog goeie ideeën hebt wat ik daar MOET zien dan hoor ik t graag:
    diediedie1980@yahoo.com

    Disfrute nog van je vacaciones!!
    gr Karin (die van Wil)

  • 14 Februari 2012 - 20:35

    Stefan:

    Hoi Thijs,

    Ben nog steeds impressed van je reisverhalen. Blijft me elke keer weer verrassen. Goed bezig.
    Carnaval weer in aantocht, een mooi moment voor mij om niet een biertje te gaan drinken maar de zolder eens gaan verven, ja bijna af, eindelijk en dan op naar de volgende klus. Het gaat je goed

    Groet Stefan
    ps. ben je mailadres kwijt

  • 27 Februari 2012 - 07:46

    Jeanet:

    Thijs,

    Wat een heerlijk verhaal weer! Herken het gevoel, van even settelen! Huiselijk kan zo leuk zijn dan! :)
    Volgens mij komt het helemaal goed met jouw Spaans met alles wat je onderneemt!!
    Inmiddels wordt het langzaam aan lente hier, heerlijk! Vogels fluiten als ik naar mijn werk ga, het is licht als ik thuis kom.. Genieten! Nou, enjoy! Goed te lezen dat je je zo vermaakt dat je het nog wel even uit houdt daar!

    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Welkom op mijn Profiel pagina! Na een geweldige reis van 11 maanden door Zuid Amerika in 2011 - 2012, en een aantal prachtige backpack vakanties (Eurotrip, Mexico, Thailand & Uganda) gaat dit mijn eerste lange reis worden met mijn Guapa Maricarmen :) We hebben er erg veel zin in! Lijkt je het leuk om ons te volgen, laat dan je mailadres achter in de mailing list.

Actief sinds 15 Mei 2011
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 66546

Voorgaande reizen:

12 Mei 2013 - 09 Augustus 2013

La Prueba, Una Vida Juntos :)

16 Juni 2011 - 09 Mei 2012

Viviendo mi Sueño en América del Sur

Landen bezocht: