Me Gusto Ecuador - Reisverslag uit La Esperanza, Ecuador van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu Me Gusto Ecuador - Reisverslag uit La Esperanza, Ecuador van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu

Me Gusto Ecuador

Door: ReismetThijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

29 Juni 2011 | Ecuador, La Esperanza

Me Gusto Ecuador

Hola Amigas Y Amigos!

Daar zit ik dan in La Esperanza, houtkacheletje, typische schilderijtjes aan de muur (zelfs één met hollandse molens), Ecuadoriaanse maaltijd, een omatje van 74 die voor me zorgt, naar jullie te schrijven. Heb vandaag echt een geweldige dag gehad, korte gevoels impressie: moe, heul veul spierpijn, geen handschoenen, meest prachtige dia’s voor ogen, in de wolken gezeten (deze keer niet verliefd), geweldige foto’s, veel gelachen en spaans geleerd.
Jaja, Thijs heeft zijn eerste vulkaan tot aan de top beklommen, hoe vet! Vulkaan Imbabura 4609m! Ben vandaag met Gose 10 uur op pad geweest. Wat een geweldige ervaring.
Dit o.a. ter voorbereiding van het grote avontuur wat ik binnen twee weken ga beleven; het beklimmen van de vulkaan Cotopaxi ( 5897m)

Ben nu een dag of 12 onderweg en ik geniet echt met volle teugen. Wat is het reizen toch weer lekker. En nu natuurlijk met een ruim tijdsbestek in het vooruitzicht, helemaal genieten. Heb tot op heden al al veel gedaan en heel veel leuke mensen ontmoet. Om een beetje een beeld te vormen van mijn avonturen , ga ik proberen jullie mee te nemen in de afgelopen dagen:
Vrijwel vanaf het moment dat ik afscheid heb genomen van Pap, Mam en Hetty verschijnt er een dikke dikke vette glimlach op mijn gezicht, mijn droomreis is begonnen. Iets waar ik al zo lang naar toe heb geleefd is echt werkelijkheid geworden.... dit gevierd met een kleine interne (misschien externe) Joehoe :)

Na ondervraging van de Amerikaanse douane, het ophalen van mijn Backpack terwijl ik in Transit zit, 2 keer overstappen kom ik 27 uur na mijn vertrek uit Westerbeek in Quito aan. Na wat rompslomp met het inchecken eerst maar eens een lekker biertje gedronken, de reis is begonnen!! Na een kort nachtje, vanwege de Jetlag, het oude centrum van Quito ingedoken; straten met kinderkopjes, mooie plaza’s, kerken en uiteindelijk de Basillica del Voto Nacional beklommen. S’avonds mijn Jetlag overwonnen door wakker te blijven tot een uurtje of 1. Mijn tweede dag Quito rustig begonnen met een ontbijtje en een beetje Spaans leren. Daarna vertrokken naar Caprilla del Hombre, museum van de beroemde kunstenaar Guayasamin. Echt prachtige kunst. Op de terugweg proberen de vliegtuigspotter uit te hangen, mensen wat komen de vliegtuigen hier dicht over de stad heen, vet om te zien maar als je er woont... Wat wetten en regels in landen toch kunnen verschillen. Emissienormen? Huh? Één bus die misschien wel meer uitstoot dan 10 vrachtwagens bij elkaar in Nederland. Na een heerlijke BBQ en een douche ben ik met wat mensen uit het Hostel wezen Salsa dansen, geprobeerd de salsa pasjes van de dansschool weer op te pakken. Was een gezellig avondje, laten we het daarop houden...... De volgende dag met dezelfde mensen naar La Mitad del Mundo (middelpunt van de aarde) geweest, was een erg gezellig dagje met biertjes en gezellige Ecuadoraanse muziek.

Na 3 gezellige dagen was het tijd om te vertrekken. Op naar Otavalo voor een Spaanse Cursus. In totaal nu 16 uur les gehad en ik moet zeggen het gaat best aardig. Kan aardig duidelijk maken wat ik wil en kan aardig wat van vragen/gesprekken volgen. Naast de spaanse curus heb ik natuurlijk in deze 4 dagen ook nog het één en ander ondernomen.

Dag 1: El Lechero en Parc de Condor bezocht. EL Lechero is een magische boom en staat bekend om zijn genezings krachten. Heb maar even gevraagd om hij mij bij gaat staan tijdens de barre tocht op de Cotopaxi...haha! Parc de Condor, een soort van kleine dierentuin waar ze uilen, valken, haviken en natuurlijk de Andes Condor hebben. Was leuk om ff mee te pakken.
Dag 2: Mijn huiswerk gemaakt en mijn backpack gepakt voor de Homestay bij een Ecuadoraanse familie. Na de cusus vertrokken naar mijn familie, erg leuke en lieve mensen. Nadat ik heerlijk Ecuadoraans gegeten had, 1e gang: soep met aardappelen 2e gang: rijst met vlees en groenten, vertrokken naar Peguche. Hier vieren de inheemse stammen de start van het nieuwe jaar (zomer). Dit doen ze door zich te baden onder de waterval. Op 24 juni is het voor hen Inti Raymi wat gelijk staat aan de geboortedag van Johannes de doper. Vanaf dit moment staat de 2 opvolgende weken in het teken van diverse feesten. Deze feesten worden gevierd door de inheemse bergvolken (indigínas gente) met hun eigen typische muziekje en dansje.
Dag 3: In de ochtend even wezen wandelen daarna wat huiswerk gemaakt en s’avonds een heerlijk boekje gelezen en wat foto’s uitgezocht.
Dag 4: In de ochtend met de spaanse school op naar Lago de Mojanda & Fuya Fuya vulkaan. Met 16 personen in een normaal taxi busje, en de bodem bij elke drempel/gat de grond maar raken. Kon het een beetje vergelijken met de matatu’s in Uganda, alleen was deze bus (nog) in een betere staat. Daar aangekomen de vulkaan gaan beklimmen tot een hoogte van circa 4000 meter, niet helemaal tot de top, het weer liet het niet echt toe en ik moest het rustig opbouwen van mijzelf. Maar wat een prachtige omgeving was het daar. S’middags nog ff 4 uurtjes les gehad en daarna was t weekend!!

Het weekend veel leuke mensen ontmoet in het hostel. Samen met hun lekker wezen stappen en inheemse dansjes gedaan. Vrijdag was het namelijk Inti Raymi. Op zaterdag lekker de beroemde markt in Otavalo afgestruimd en s’avonds nog eens lekker los gegaan. Op zondag ben ik met het brakke koppie naar La Esperanza vertrokken en vriendelijk ontvangen door Aidi.

Terugkijkende op deze 12 dagen heb ik ontzettend genoten en kan ik bij dezen volmondig zeggen dat Ecuador zeker de moeite waard is om te bezoeken. De mensen zijn heel vriendelijk en erg behulpzaam. Het levensonderhoud is naar verhouding erg goedkoop en het verplaatsen tussen de verschillende steden is erg makkelijk. In het dagelijks leven zie je heel duidelijk het verschil tussen de indigenous (inheemse volken) en de mestizos (mix van europeanen en Indianen) . De inheemse volken dragen veelal de originele klederdracht en zijn wat betreft hun gebruiken erg traditioneel.

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen vermaken. Ik heb hieronder nog een aantal wistjedatjes vermeldt (Thanks Jeanetje en Willow) . Tot over een week of 2. Als het goed is zit ik dan in het heerlijke Porta Lopez. Vamos a la playa en proxima dos semanes :)

Mucho Suerte Y Besos

Thijs

Wist je dat:
- Een halve liter bier hier gemiddeld 1,50 dollar kost
- Ik daarom nog blij ben met ‘onze’ sterke euro
- Ze in Quito op wit strandzand voetballen, terwijl de stad toch op 2850 meter hoogte ligt
- Dat drugs hier iets te makkelijk te verkijgen is voor de neusophalende Amerikaan...
- Ik naast Salsa dansen ook Inheemse dansjes onder de knie heb
- Dat een busreis van 5 uur je toch wel 5 hele dollars kost
- Spaans nie hendig is, maar wel heel leuk :)
- Handschoenen tijdens het bergbeklimmen geen overbodige luxe zijn.

  • 29 Juni 2011 - 06:27

    Marleen:

    Mooi verslag, veel gedaan zeg!Klinkt alsof het helemaal is zoals je wilde, geniet ervan!

  • 29 Juni 2011 - 06:29

    Monique:

    Klinkt goed joh! En je hebt me zeker vermaakt met je verslag ;-)

  • 29 Juni 2011 - 07:01

    Bianca:

    Nou Thijs, de laatste keer dat ik je sprak zat ik in Portugal…
    Maar ik weet wel dat jij meer hebt gedaan dan ik in 12 dagen.
    Gelukkig heb jij tegen over mij wel goed gegeten!

    Toen je de Imbabura beklom, heb je niet stiekem een scheetje gelaten… dat ruiken ze dan toch niet vanwege die rotte lucht. haha

    Oefen nog maar goed je danspasjes…. Zodat je heupen soepel blijven….
    Je weet maar nooit waar goed het voor is haha.

    Geniet van je vrijheid!!

    Liefs, Bianca

  • 29 Juni 2011 - 07:27

    Jeanet:

    Thijsje!!! Man, wat krijg ik een heimwee naar dat bestaan als ik jouw verhaal zo lees.. Ik wil ook weer de backpack op mn rug knopen en gáán! Al heb ik een redelijk trauma aan vulkanen beklimmen overgehouden...
    Gelukkig mag ik volgende week mn backpack weer gebruiken, als ik op de Utrechtse heuvelrug ga kamperen.. Ook heel avontuurlijk! Indianenkamp met Scouting! Ik zal aan je denken als ik de piramide aldaar beklim! ;)
    Ennuh, dat Spaans klinkt ook al behoorlijk flex! Leuk zo'n oma die voor je zorgt.. :)
    Have fun Thijs!!! Dikke kus!

  • 29 Juni 2011 - 07:36

    Francien Gielen:

    wat kun je al veel mee maken he in een korte tijd ik hoop dat alles zo blijft erg mooie foto's
    ik blijf je volgen lieve groetjes Toon en Francien

  • 29 Juni 2011 - 08:19

    Stella:

    Wow.... wat geweldig om te lezen.. verheug me alweer op de volgende verhalen... geniet ervan x

  • 29 Juni 2011 - 09:15

    Hetty:

    He Bro,

    Wat gaaf om te lezen! Heb erg van je verhaal genoten en zie je daar al helemaal rondlopen.
    Heerlijk!!! Geniet!! En tot skyps!

    Kisssssssssssss Sisss

  • 29 Juni 2011 - 09:19

    Niek:

    kijk aan jij vermaakt je daaro wel als ik het zo lees ik heb ook ooit 1x een vulkaan beklommen noooooiiit meer fucking heet,zwart zand wauw nee niks vur deze jonge!kalm aan we lezen het wel!mzzl!

  • 29 Juni 2011 - 09:35

    Pap En Mam Xx:

    Hoi lieve jongen,
    Wat fijn te lezen en te zien dat jij van alles zo geniet!
    Het spaans al een beetje onder de knie!
    Wat knap die hele klim naar boven!
    Wat leuk om bij Aidi te logeren.
    Erg mooie foto's,we kijken al uit naar jou volgende reisverslag.
    We love you kussss pap en mam

  • 29 Juni 2011 - 09:53

    Marieke:

    He Thijs,

    Wat leuk om ineens een reisverslag in mijn mailbox te krijgen. Je bent dus inmiddels begonnen met die geweldige onderneming van je! Het klinkt tot dusver allemaal erg goed en je hebt nog zeeen van tijd (feb 2012) om nog veel meer mooie dingen te zien en beleven. Geniet ervan!!!

    Wat 'n contrast met mij nu.. ik ga maar weer 's opweg om die kleine op te halen van z'n wendag op de creche :)

    Groetjes Marieke (en Tim)

  • 29 Juni 2011 - 10:19

    Janine:

    Volgens mij ben je al goed aan inburgeren. Dat bier drinken hoefden ze je natuurlijk al niet meer te leren, maar spaans en salsa dansen begint al aardig te lukken zo te horen ;-)
    Je hebt in ieder geval al weer heel veel gedaan in 2 weken, leuk om te lezen.

  • 29 Juni 2011 - 11:11

    Lineke:

    He Thijs. Dat klinkt echt super. Heerlijk salsa dansen. Ben jaloers!
    Geniet ervan.

  • 29 Juni 2011 - 13:23

    Edith:

    He Thijs,
    Wat heerlijk heb jij het daar, genieten!!!
    Heb met een big smile je verslag gelezen. Nog twee weken dan mag ik m'n reis(je) gaan maken....dan zit ik lekker met Hetty in Uganda....mijn joehoe-moment ;-)
    X Edith

  • 29 Juni 2011 - 14:46

    Nathalie:

    heej thijs!! fijn dat het zo goed gaat in equador!!! je hebt al veel gedaan, goed ook dat je wat aan je spaans werkt! die danspasjes en vloeiende zinnen kunnen nog wel eens handig zijn voor bij de senoritas :-)

  • 29 Juni 2011 - 14:50

    Thijs K:

    Recht zo die gaat ouwe!

  • 29 Juni 2011 - 18:24

    Mariëlle:

    Buenas noches aventurero,

    Wat een leuke kost voor de werkende nederlander, daar krijg je helemaal vakantiekriebels van!! Zo te lezen wordt het nog een hele klus om deze verhalen keer op keer te overtreffen, dat gaat je lukken daar heb ik alle vertrouwen in!!

    Mucha diversión!!

  • 29 Juni 2011 - 18:43

    Rien:

    Zo aan het verslag te zien een kei gave reis geniet er van en neem niet te veel hooi op je vork of bedoel ik drankjes!!!Als ik de foto bekijk ben je in die korte tijd wel erg veranderd of ben jij niet die vogel op die foto,groeten Rien en Margot.

  • 29 Juni 2011 - 19:42

    Linda:

    Thijsje!

    Leuk om te lezen wat je de afgelopen dagen hebt meegemaakt! Ben blij dat onze intensieve salsa lessen van pas komen ;-P!

    Nou, ik sta te popelen om het volgende verslag te lezen... Haha en ik ben natuurlijk reuze benieuwd of jij de hoge berg (vulkaan) gaat opkomen!?! Veel plezier, succes(sterkte ;-)) voor de komende tijd!


  • 29 Juni 2011 - 20:27

    Sebas En Sandra:

    He draak,

    Zo te lezen bevalt het je daar uitstekend !! Het spaans gaat je in ieder geval beter af dan frans.. (haha).
    We vinden het nog steeds super knap dat je je daar in je eentje zo prima vermaakt en we weten zeker dat er nog meer geweldige verhalen bijkomen.
    Geniet er maximaal van en succces met het beklimmen van de Cotopaxi !! gr. uit het natte Eindhoven........

  • 29 Juni 2011 - 21:10

    Willow:

    Wist je dat...
    - zo'n hoedje je goed staat?
    - ik heel benieuwd ben naar bewegende beelden van de inheemse dansjes?
    - ik begrijp dat je naar het weekend hebt toegeleefd na zo'n zware week?
    - ik ook weer behoorlijke reiskriebels krijg als ik dit zie?
    - het voor ons altijd een feestje was om alle reacties te lezen op de site?
    - ik hoop dat dat voor jou ook zo is?
    - ik je alvast heel veel succes en sterkte wil wensen met de volgende vulkaan?
    - ik dit weekend ook salsa ga dansen bij een hele leuke band in Ansterdam?
    - ik me dan ook een beetje in zuid Amerikaanse sferen kan wanen?
    - ik nu al uitkijk naar je volgende avonturen?

    Heel veel liefs!

  • 29 Juni 2011 - 21:28

    Koen K.:

    De avonturier met het hoedje :)... Ziet er goed uit daar! Flinke stad en ook flinke bergen. Kijk bij die 5900m straks maar uit voor hoogteziekte! M'n zus was ooit in Nepal op 5500 meter daarmee al flink doende. GENIET!

    Gr. Koen

  • 30 Juni 2011 - 17:18

    Fred & Anita:

    hey Thijs, wat een mooi verhaal om te lezen :) geweldige foto's heb je gemaakt en wat knap dat je die vulkaan beklommen hebt.
    succes met de andere vulkaan! We lezen het wel haha.... erg leuk :)

  • 30 Juni 2011 - 17:23

    Van Driel:

    Hey Maatje,
    Leuk verhaal, en we zijn erg jaloers. Zo te lezen vermaak je je goed. Geniet ervan, en we wachten op het volgende verslag.
    Gruessen,
    Dhr en Mevr. van Driel

    PS Maledieven was helemaal geweldig en elke cent waard. Zal je in Maart 2012 de foto`s showen ;-)

  • 02 Juli 2011 - 11:02

    Siets:

    DISFRUTES THIJS!!! aiaiaiaia... ik zie mezelf daar weer lopen en ongelofelijk dat dit voor mij alweer 9 maanden geleden is en jij daar NU bent!!!! GENIET GENIET GENIET want ook al ben je pas 12 dagen weg... de tijd VLIEGT! Grtz Siets

  • 04 Juli 2011 - 08:05

    Fam. Toonen:

    Hey Thijs,

    Echt superleuk om je zo te kunnen volgen! De foto's zijn echt om jaloers op te worden! Geniet er maar lekker van. Voor je het weet is het februari 2012.. Tot je volgende verslag! Wij blijven je volgen..

    Groetjes Frans, Moniek en Esmee

  • 05 Juli 2011 - 13:13

    Merel:

    He Thijs! Het duurde even maar heb je verhaal uiteindelijk gelezen, moet er namelijk wel even voor gaan zitten! Ik ben ondertussen mijn tas aan het inpakken maar nu ik jouw verhaal en foto's heb gelezen en gezien heb ik nog meer zin in gekregen!
    Weet je al wanneer je in Cuzco aankomt? Ik zit er tot 16 augustus! Laat maar weten!
    Nog heel veel plezier daar en wie weet tot binnenkort!
    X

  • 07 Juli 2011 - 10:12

    Jules En Els:

    Hallo Thijs
    Geweldig om je verslag te lezen en wat heb je al veel gezien.
    Je enthousiasme voel je op het scherm.
    Je geniet met heel je lijf.
    Het gaat je goed Thijs.
    Heel veel reisplezier en geluk.

    Bien Viaje y mucho allegria!
    Julio y Elisabeth.

  • 12 Juli 2011 - 09:49

    Sharonneke:

    Hee Thijsje,

    Zo te lezen heb je het behoorlijk naar je zin! Heb smakelijk gelachen om je zelfgeschreven avontuurtjes! ralf en ik hebben de backpacks ook klaar staan, al valt ons mini avontuur van 3 weken een beetje in het niet tegevover jouw megareis :)
    geniet ervan!

    xxx
    Sharon

  • 12 Juli 2011 - 12:15

    Jeanet:

    He Thijs, ik zit op mn werk enigzins bored voor me uit te staren en hunker naar een nieuw avontuur van je.. Cheer me up met een leuk exotisch reisverslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Welkom op mijn Profiel pagina! Na een geweldige reis van 11 maanden door Zuid Amerika in 2011 - 2012, en een aantal prachtige backpack vakanties (Eurotrip, Mexico, Thailand & Uganda) gaat dit mijn eerste lange reis worden met mijn Guapa Maricarmen :) We hebben er erg veel zin in! Lijkt je het leuk om ons te volgen, laat dan je mailadres achter in de mailing list.

Actief sinds 15 Mei 2011
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 66544

Voorgaande reizen:

12 Mei 2013 - 09 Augustus 2013

La Prueba, Una Vida Juntos :)

16 Juni 2011 - 09 Mei 2012

Viviendo mi Sueño en América del Sur

Landen bezocht: