Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu

Switi Sranan

Door: ReismetThijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 December 2011 | Suriname, Paramaribo

Mi Mati’s

Fawaka?

Whirlpooltje, zwembadje, rummetje, biertje, boekje, kortom de familie Beckers heeft hun vakantie goed afgesloten. Helaas, helaas zit de trip met Paps en Mams er alweer op. Gisteravond zijn ze vertrokken en zojuist een belletje gehad dat ze weer veilig in Westerbeek terug zijn. Mams vertelde me dat het erg koud is en dat pap bij thuiskomst gelijk de kachel aan had gemaakt. Hij is niks meer gewend, na 3 weekjes tropische warmte met een gemiddelde temperatuur van een graadje of 32..... We hebben een erg leuke vakantie gehad en ik heb erg genoten van het feit dat ze deel hebben uitgemaakt van mijn reis. Hieronder een korte samenvatting van onze reis in Switi Sranan (Mooi Suriname)

Na een prima vlucht, helaas 2 uurtjes vertraging arriveerden Pa en Ma om 8 uur s’avonds. Nadat we de koffers in het Guesthouse hadden gedropt gelijk maar een welkomsbiertje gedronken. Was erg gezellig, fijn en leuk om ze weer naast me te hebben, die twee oudjes ;) De volgende dag rustig begonnen met een ontbijtje en daarna door Parbo (Paramaribo) geslenterd. Fort Zeelandia bezocht, wat Djogo’s (liter flessen bier) gedronken aan de Waterkant en typisch Javaans gegeten en natuurlijk lekker bijgekletst.
De tweede dag Paramaribo stond in het teken van Fietsen...Huh? Jaja je kan hier fietsen huren om de stad te ontdekken of naar Commewijne te gaan. Dit laatste hebben wij gedaan, nou kan je zeggen met gewone ‘kroegtrappers’ in de Surinaamse zon fietsen is niet echt een aanrader. Na 10 Km hebben we verkoeling opgezocht en met een bootje de Suriname rivier overgestoken naar Commewijne. In het Commewijne district stonden vroeger alle plantages waar de slaven (vanuit Afrika) en later de contractarbeiders (uit Java) hebben gewerkt. Na de oversteek vanuit Nieuw Amsterdam verder gefietst, via een hele mooie route naar Marienburg. In Marienbrug stond vroeger de grootste suikerfabriek van Suriname. Over het terrein met de vervallen fabriek hebben we van een oude javaanse werknemer een rondleiding gehad. Na deze rondleiding was tijd voor de 15 kilometerse tocht terug naar Paramaribo. Na een kilometer of drie zagen we de lucht betrekken en werden we verrast door een tropische regenbui (kleine regentijd). Na helemaal te zijn nat geregent onze reis voortgezet naar Paramaribo. De dag erop lekker gerelaxed en het één en ander ingekocht voor onze trip naar Boven-Suriname.

Op maandagmorgen was het dan zover, het avontuur, de 3T’s in het oerwoud! We werden al vroeg opgehaald door een door een mini busje dat ons naar Atjoni bracht. In Atjoni gaan de wegen over in waterwegen. Vanaf hier heb je dus alleen maar kleine bootjes (Korjaals). Na een heerlijke lunch kwam Nelson, de eigenaar van de Eco Lodges, ons ophalen met zijn Korjaal. Na een uurtje varen arriveerden we in Knini Paati (Knie Eiland). Gedurende deze tocht passeerden we verschillende Marrondorpen. De Marrons hebben zich hier gevestigd nadat ze zichzelf bevrijd hadden van de slavernij in de plantages. In de 4 dagen dat we op het eiland hebben gezeten hebben we vooral genoten en verder leuke activiteiten gedaan zoals: chillen in de natuurlijke whirlpool, kaaimanspotten in de avonduren, Piranhavissen, vangst opeten, boswandeling, dorpswandeling in een Marron dorp en een heerlijke BBQ. Na 4 geweldige dagen, vanuit Knini Paati op donderdag naar Brownsberg gereist en hier nog een nachtje gelogeerd. Vanuit de Brownsberg heb je uitzicht op het brokopondo stuwmeer wat erg mooi was.

Na de geweldige trip in de binnenlanden op vrijdag teruggekeerd voor een weekendje Parbo. Eigenlijk is alles gebaseerd van uit Paramaribo en het is niet echt een land waar je doorheen reist, constant kom je weer terug in Paramaribo. Het hele weekend heerlijk genoten en op zondag nog een dolfijnentour gemaakt op de Suriname rivier. Hoe leuk, om dolfijnen in de vrije natuur te zien. Helaas maakte ze er bij ons geen showtje van om voor de boot te gaan springen e.d. Maar toch, het was een leuke trip!

Na de daagjes relaxen zijn we op maandag ochtend vertrokken met onze gehuurde Hyundai naar Nickerie. Nickerie is op Paramaribo na de grootste stad van Suriname en telt toch wel 15000 inwoners. Je kunt je dus wel voorstellen dat alle dorpen er tussenin het formaat van Westerbeek hebben of zelfs nog veel kleiner. In Nickerie zijn we naar Bigi Pan geweest, dit is een erg mooi natuurreservaat en met name Pa en Ma vermaakten zich kostelijk met de hoeveelheid vogels die je hier kunt vinden. Ik denk dat ik toch wel een kleine 200 foto’s van vogels voorbij heb zien komen...Haha! Naast deze mooie natuur staat de omgeving van Nickerie bekend om haar rijstproductie. Overal zie immense rijstvelden met tractoren en combines. Daar we dit alle drie erg intressant vonden, hebben we de dag erna een rondleiding in een rijstfabriek gehad. Erg interessant. S’middags hebben we nog een sightseeing gedaan in Wageningen en vervolgens die nacht in Groningen geslapen. Vanuit Groningen zijn we weer teruggereden naar Parbo om hier de dag erna Onafhankelijkheidsdag mee te vieren. Dit was een erg leuke dag, beetje Koninginnedag in Nederland.

Na alle feestvreugde afgelopen zondag naar Hotel de Plantage vertrokken voor 4 daagjes relaxen in een soort van resort. Erg relaxed en een goede afsluiter van onze vakantie hier in Suriname. Suriname, ik vind het een erg mooi land en ik raad mensen zeker aan om hier op vakantie te gaan. Het heel divers en je ziet heel veel facetten van Nederland terug. Daarnaast heeft erg veel Afrikaanse, Javaanse en Hindoestaanse invloeden. Het was een mooie tijd om hier 3,5 week te zijn en ik heb me erg goed vermaakt samen met die twee oudjes van me.

Vanavond ga ik net als Pa en Ma Suriname verlaten. Ik vlieg vanaf Paramaribo naar Belém, Brazillië, waar mijn grote reis door de Amazone zal starten. De eerste trip is op een rivierboot naar Manuas. In totaal duurt deze reis ongeveer 5 dagen. Vanuit Manaus dien ik dan weer een boot te nemen naar Porto Velho (4 dagen). Om vervolgens met verschillende mini-busjes, bussen en Taxi’s uiterlijk 23 december in Sucre te arriveren. Ik heb namelijk gisteren besloten om met Jens, duitse kerel waar ik in Peru mee heb gereisd, hier kerst te gaan vieren. Heb super veel zin in deze avontuurlijke en mooie reis en daarnaast erg veel zin om naar Bolivia te gaan. Bolivia is namelijk één van de landen die hoog op mijn verlanglijstje staat en nu dus werkelijkheid gaat worden!
Dit is zo ongeveer het reisplan voor de komende 3 weken. Jullie zien de volgende update wel weer verschijnen!

Het gaat jullie allemaal goed! Heel veel plezier met de Sint festiviteiten. Hoop dat jullie allemaal zoet zijn geweest. Ik ben in ieder geval benieuwd wat voor lekkers de Sint mij gaat brengen in Brazillië ;)

Tang bun mi mati

Houdoe!

P.s.
- Mijn Nederlandse Sim Kaart is helaas overleden. Ben dus niet meer bereikbaar op mijn dit nummer.

Wist je dat:
- Kleine regentijd goed is voor de voortplanting van de mug
- Je de geur van deet, muskieten crème e.d. dan maar voor lief neemt
- De verschillende bevolkingsgroepen elkaar graag discrimineren, creolen de Hindoestanen en javanen en omgekeerd
- Taxi chauffeurs en gidsen hier graag hun mening hierover spuien
- Ook hier de bruine rum erg lekker is (Borgoe 82)
- Ik de hollandse winter graag voor een weekje mee zou willen maken,
- Daarentegen de files en het krabben van de autoruiten zeker niet mis
- Literflessen bier een sociaal iets is
- Ze de Djogo eigenlijk wouden afschaffen, maar er zoveel protest kwam dat ie er nu nog is
- Ik vaker de ruitwisser heb aangezet dan het knipperlicht
- Dit niet kwam door de regen, maar door de schakelaars (stuur aan de linkerkant)
- Ik weer frikandellen, pindakaas en poffertjes heb gegeten.



  • 02 December 2011 - 20:38

    Paul:

    Mooi verhaal. Leuk om te lezen. Veer en ik vertrekken morgen naar Australië. Erg veel zin in! :-)
    veel plezier in Brazilië!

  • 02 December 2011 - 21:23

    Nathalie:

    wow, je hebt het weer helemaal goed voor elkaar! en alsof het nog niet genoeg is Bélem (komt de vriendin van mijn oom vandaan) en het amazonegebied.... dat staat dus hoog op míjn lijstje. wat stoer trouwens dat je frikandellen hebt gevonden!!! dat had ik zo gemist in azie, de enige die ik daar gevonden had waren uitermate teleurstellend ;-p
    Wat is tot nu toe voor jou de meest interessante plek/mooiste land geweest? Als je terug bent moeten we snel eens een drankje doen, dan kan ik je helemaal uithoren!!!
    heeeel veel plezier daar en ik hoop dat je een fijne kerst zal hebben. en nee, zeker weten dat je géén zin hebt in winterweer!!!!

  • 03 December 2011 - 08:38

    Fam. Vd Berg:

    Heey Thijs,

    Wat fijn dat het leuk is geweest met jullie pap en mam. Jullie hebben weer veel leuke,Coole dingen gedaan. Geniet er van.. Groetjes!

  • 03 December 2011 - 09:39

    Francien Gielen:

    leuk dat het je goed is bevallen met je oudjes
    maar weer een kei leuk verslag van de reis.
    wacht al weer op het volgende veel plezier in Brasil.
    ben je lief geweest brengt sint je misschien ook wat lekkers.
    Knuffel Francien en Toon

  • 03 December 2011 - 11:08

    Fam. Toonen:

    Hey Thijs,

    Leuk om weer een verslag te lezen! Jullie hebben weer veel gedaan en meegemaakt zeg! Kan me voorstellen dat het superleuk is om ook een tijd samen met je 'oudjes' rond te reizen. Nu weer lekker op naar de volgende belevenissen. Al veel weken weer volgepland, de komende tijd hoef je je nog steeds niet te vervelen! We zijn natuurlijk weer erg benieuwd naar je foto's, zien ze graag verschijnen. Geniet maar lekker daar! En ook van het weer... Hier is het ongeveer 10 graden en regen, regen, regen.

    Vanmiddag gaan wij kijken of sinterklaas voor ons wat heeft meegenomen.

    Groetjes Frans, Moniek & Esmee

  • 03 December 2011 - 15:15

    Jeanet:

    Thijsssss! Zo leuk om eindelijk je Sranan verhaal te lezen! Was zo benieuwd hoe je het zou vinden.. Anders dan de andere landen maar zo bijzonder he!! Echt heel herkenbaar en leuk, je verhalen! Heb nog heel wat van die djogo's in mn handen gahd toen ik op het terras van 't Vat werkte.. Haha! Je hebt weer leuke dingen ondernomen met paps en mams! Leuk ook dat ze inderdaad een deel van jouw reis hebben gedeeld. Maar er staat ook weer genoeg moois op de planning! Geniet van de decembermaand in tropische sferen en de zwarte kerstmannen met witte baarden! ;) Veel liefs!

  • 05 December 2011 - 12:20

    Jan Br.:

    I like !

  • 05 December 2011 - 17:39

    Jules:

    Klinkt allemaal goed Thijs. Enjoy!

  • 06 December 2011 - 06:55

    Milou:

    Thijs! Wat klinkt het toch te gek allemaal!
    Ik zal donderdag naast een biertje op je drinken een extra dansje voor je doen bij la pegatina!
    X

  • 06 December 2011 - 07:54

    Kees:

    Thijsco!

    Ziet er mooi uit man! Zin in! Zon een kippenpoot en een fleske Parbo ;-)
    Viel spass!

    We skypen!

  • 06 December 2011 - 08:11

    Stella:

    Leuke foto's Tijske...

  • 06 December 2011 - 08:43

    Stan Hurkens:

    Thijssie!

    Goed om zo nu en dan te lezen dat het je nog steeds goed gaat in (bijna) de tropen! Klinkt intussen al als een erg indrukwekkende reis (klonkt het van tevoren al!). Ook heel leuk dat je stukken samen met vrienden en ouders kunt doen, extra speciaal!
    Oh en die Nederlandse winters wil je graag een keer missen hoor, tot nu toe is het vooral wat grijs en koud geweest. Beetje echte sneeuw kan er niet vanaf (daarvoor gaan we staks op ski-vakantie!)

    Heel veel plezier nog, niet (te) veel aan de Djogo, Borgoe of welke Braziliaanse of Boliviaanse variant daarvan dan ook! Hehe.... Geniet er maar lekker van!

    Als je terug bent zullen we nog eens een biertje drinken in het (saaie....) Nijmegen. Laat ik je meteen even ons nieuwe huis (in aanbouw) zien ;-)

  • 06 December 2011 - 08:45

    Zussss:

    He bro,

    Nice!!!!! Heb hier ook al veel verhalen gehoord :) Ik mis je!
    Geniet in Brazil!!!

    Lof joe xxxxx

  • 06 December 2011 - 23:14

    Nieko:

    eyy jonge!mooi dat je het goed hebt gehad met die twee veteranen!(grapje thyke!).
    fyne verhalen weer,alleen dat fietsen...mmmh..ik snap wel dat je pa en ma het koud hadde toen ze trug kwamen tis gvd bagger weer,jij met je 32 graden khad gehoopt dat die baard met zijn paard mee genomen had ri spanje gisteren..
    super dat je me laatst ff gebeld hebt man,alleen het was daar nog een lange avond!
    alvast een hele fijne kerst toegewenst van ons he,take care mzzl!

  • 07 December 2011 - 18:49

    Jan Willem En Jans:

    He lieve Thijs!
    Gaaf om je verhalen van Suri te lezen! Ik(Jans) herken bijna alle plaatjes nog wel, echt leuk. Ik ben toen voor de Bargoe ipv de Parbo's gegaan, heerlijk:)! fijn dat je zo genoten hebt met je pap en mam.
    Bigi Brassa van ons 2tjes

  • 07 December 2011 - 19:12

    Ruud:

    Ziet er goed uit jongen! Eerste pils morgen is op jou!

  • 11 December 2011 - 14:32

    Claar:

    hoi Thijs, het is leuk over je ervaringen te leze nen ik vind dat je wel erg lang weg bent! Een goeie tijd in Brazilië!!
    met groetjes,
    Claar

  • 18 December 2011 - 04:08

    Vanessa:

    Thijske,
    Bolivia is prachtig maar dat had ik je al verteld toch? ;)
    Vast heeele fijne kerstdagen in Sucre!! Ik vier ze in Buenos Aires. :)
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Welkom op mijn Profiel pagina! Na een geweldige reis van 11 maanden door Zuid Amerika in 2011 - 2012, en een aantal prachtige backpack vakanties (Eurotrip, Mexico, Thailand & Uganda) gaat dit mijn eerste lange reis worden met mijn Guapa Maricarmen :) We hebben er erg veel zin in! Lijkt je het leuk om ons te volgen, laat dan je mailadres achter in de mailing list.

Actief sinds 15 Mei 2011
Verslag gelezen: 1649
Totaal aantal bezoekers 66541

Voorgaande reizen:

12 Mei 2013 - 09 Augustus 2013

La Prueba, Una Vida Juntos :)

16 Juni 2011 - 09 Mei 2012

Viviendo mi Sueño en América del Sur

Landen bezocht: