Friendly, beautiful and amazing Indonesia :) - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu Friendly, beautiful and amazing Indonesia :) - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu

Friendly, beautiful and amazing Indonesia :)

Blijf op de hoogte en volg Thijs

10 Oktober 2013 | Indonesië, Kalibukbuk

Halo Teman-Teman,

Zoete krettek rook, lawaaiige straten, heul veul scooters, nasi Goreng luchtjes, top temperatuurtje, moskeeën in overvloed, saté luchtjes, becaks (=tuk-tuk) kortom we zijn Indonesië. Inmiddels zijn we een dag of 10 onderweg en hebben we het prachtige Java mogen bereizen. We vermaken ons erg goed en we zitten weer volop in de reismodus :)

Even terug naar onze vertrekdag, zondag 29 september. Na een leuk afscheid van pap, mam en Jeroen (neefje) was het tijd om in te checken en ons klaar te maken voor een reis van 20 uur naar Jakarta, via Abu Dabei. Onze vlucht was erg prettig, we hadden als vliegmaatschappij Etihad. Top maatschappij, dus mocht je plannen hebben om op reis te gaan en kun je uit Etihad kiezen, laat het zeker niet. In Jakarta is onze reis van start gegaan. We hebben hier een leuke stadswandeling door het oude Batavia gedaan, de grootste moskee van Azië bezocht en vanaf de top van het Nationaal monument de stad Jakarta mogen bekijken. Jakarta is een echte Aziatische metropool met hier en daar nog Nederlandse invloeden, in totaal wonen er meer dan 19 miljoen mensen. Je kunt je daarom wel indenken wat dit doet met het straatbeeld, straten vol met scooters, becaks, taxis en autos, overal eettentjes en mensen die hun waar op straat willen verkopen en veel vervuiling. Maar desondanks vonden wij het erg interessant en was het voor ons een prettige kennismaking met het land met de 5 religies. De mensen zijn erg vriendelijk en leven in een gezonde harmonie samen, dus christenen met moslims, boeddhisten, hindoes animisten en vice versa.

Vanuit Jakarta zijn we per trein naar Jogjakarta gereisd. Jogja is het mekka van Java m.b.t. tempels en religies. We hebben hier drie prachtige tempels bezocht, namelijk Sembu (Boedist tempel) Pramnaban (Hindu tempel) en Borobudur (Boedist tempel). Aan de hand van een video die we bij bezoek van de tempels hebben bekeken kregen we een verhaal bij de tempels wat erg interessant was. Verder hebben we lekker een dagje rondgeslenterd door Jogja en zijn met vier voeten tegelijk in de welbekende Azië toeristen trap getrapt. Hello, Where are you going?... Sorry the palace is closed today.....etc etc. Wat betekende dat we uiteindelijk in een Batik (textielbewerking) shop zijn beland en we hier dus ook nog zijn vertrokken met een werkstuk....Dus...

Na Jogja zijn we per minibus doorgereisd naar de vulkaan Bromo, een reis van 13 uur, vermoeiend maar erg interessant om te zien hoe het eiland Java is. Java is namelijk het eiland met de meeste inwoners, namelijk 140 miljoen. Als je daarbij voorstelt dat het net 3 keer groter is als Nederland dan kun je ook voorstellen hoe een reis van 13 uur door dit eiland eruit heeft gezien. Heel veel mensen en heel veel verkeer en een aaneenschakeling van steden met af en toe wat lege vlaktes waarop rijst, mais en suikerriet wordt verbouwd. Na onze lange reis, een paar uurtjes geslapen en s’nachts om 4 uur te voet vertrokken om de zonsopkomst op vulkaan Bromo te bewonderen. Het is een actieve vulkaan die zijn laatste Eruptie in 2011 heeft gehad. Na een prachtige morgen een lekkere douche gepakt en de zwavelgeuren van ons afgespoeld en doorgereisd naar vulkaan Ijen. Ijen is een actieve vulkaan die functioneert als een zwavelmijn. Ook hier weer een paar uurtjes slaap gepakt en om half 1 opgestaan om een hike te maken tot aan de bodem van de vulkaan tot waar ze het zwavel winnen. Het winnen van zwavel gebeurt zonder enige bescherming en het gewonnen zwavel dragen ze in manden omhoog, 60 – 80 kg per keer. Per gewonnen kilo ontvangen ze 700 rupiah, wat betekent dat ze per keer drie tot vier euro verdienen. Voor dit geld zijn ze vier en half uur onderweg, waarvan 3 uur met 60 tot 80 kg op hun nek. De condities waarin deze mijnwerkers moeten werken zijn ons inzien onmenselijk en we begrepen ook niet waarom ze op deze manier werken. Met middelen als gasmaskers, katrollen en ezels zouden de werkomstandigheden enorm verbeterd kunnen worden. In totaal zijn we 4,5 uur onderweg geweest, we vonden het beiden indrukwekkend, interessant en triest tegelijk.

Vanuit Ijen zijn we per bus en boot naar Bali gereisd en zijn we eergisteren in Kalibukbuk gearriveerd, we verblijven momenteel in een mooi klein hotelletje aan het strand, even heerlijk bijkomen van het slenteren door de tempelcomplexen en het hiken op, door en in de vulkanen. Morgenvroeg vertrekken we naar Ubud. Hier gaan we lekker met een scootertje de omgeving verkennen. Vanuit Ubud reizen we dan door naar Lombok en van daaruit vliegen we over een dag of 8 naar Sumatra 

Het gaat jullie goed! Sterkte met de gure Hollandse herfstdagen ;-P.... gnif gnif!

Heel veel groetjes van ons!

Salam!

Wist je dat?
- Wij na deze reis nog een klein snoepreisje in het verschiet hebben
- Deze om het jaar af te sluiten met paps, mams en ons Het is.
- Jullie dan waarschijnlijk wel kunnen raden in welk land dit is....
- Wij dan in 2013 3 continenten hebben aangedaan
- Busritje van een half uur hier 0,20 euro cent kost
- Je hier in verschillende bussen nog gezellig een sigaretje mag opsteken
- Indonesië het land is met de grootste moslim gemeenschap in de wereld, 220 miljoen (88% procent van de bevolking)
- Ze zelfs bij restaurants en tankstations kleine kapelletjes hebben
- Dat weer tot het gevolg heeft dat wij al menig ochtendje zijn wakker gezongen
- Een uitlaat in Indonesisch Knalpot heet
- Handoek, Halte b.v. woorden zijn in de Indonesische taal
- Je hier als ontbijtje kunt kiezen tussen scrambled eggs en Nasi of MIe Goreng
- Een mini bus met airco ook heel goed een mini bus met arko (Alle Ramen Kunnen Open) kan zijn...
- Één bierjte net zo duur of duurder is als een maaltijd
- De gemiddelde Indonesiër die werkzaam is in het toerisme er geen probleem mee heeft om je alles net iets duurder voor te rekenen.
- Wij hier inmiddels ervaring mee hebben en voortaan drie keer nadenken alvorens de deal te sluiten

• 10 Oktober 2013 - 16:36

Linda:

Hallo Thijs en Mari Carmen,

Het Azië avontuur in begonnen. Ik als Azië lover ;-) vind het erg leuk om te lezen wat jullie in Indonesië meemaken. Zie het helemaal voor me! Super... Staat Vietnam ook nog op de planning? In ieder geval voor nu veel plezier in Indonesië!

Liefs xx Linda

Ps. 16 oktober krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huisje :-)

• 10 Oktober 2013 - 17:21

Sandra F :

Mooi herkenbaar verhaal en foto's, keep up the good work!

• 10 Oktober 2013 - 17:54

Willow:

Geweldig Thijsie! Waan me even in schitterend Indonesië. Geniet! En keep on going!

• 10 Oktober 2013 - 17:57

Rina:

Ha.. Jullie hebben 3/100 van onze vulkanen gezien:))
    Twee dingen moeten jullie onthouden in indonesia: afdingen en afdingen :D
    Selamat berlibur ...

• 10 Oktober 2013 - 20:23

Petty :

Jullie hebben het reisvirus goed te pakken! Leuk om jullie nieuwste avonturen weer te kunnen volgen! Moest wel lachen om de Azië toeristen trap want ja ook wij zijn daar toen ingetrapt in Thailand ☺️.
    Wat is het plan na Indonesië? Benieuwd naar jullie komende reisverslagen. Geniet ervan samen!

• 10 Oktober 2013 - 22:34

Pap En Mam:

Hallo lieve Mari-carmen en lieve Thijs,
    Wat mooi om te lezen hoe jullie weer genieten en uit jullie verhaal maken we op dat het een erg mooi land is.
    Even de handen vouwen als jullie in die houding bij een tempel zitten,hi,hi.
    Geniet saampjes liefs pap en mam, love U!!

• 11 Oktober 2013 - 14:54

Francien:

prachtig toch wat een belevenis wij genieten mee.
    ja,ja hebben we gehoord van het snoepreisje doe maar ruig
    liefs en geniet ze samen
    Francien en Toon

• 11 Oktober 2013 - 16:26

Anita & Fred:

Prachtig om te lezen Thijs en Mari-Carmen, wat jullie allemaal mee maken. Geniet van jullie trip!
    Groetjes Fred & Anita

• 11 Oktober 2013 - 22:10

Vince:

Is het goed daar

• 11 Oktober 2013 - 22:30

Vince:

Hoeveel lande ga je nog doen ?
    Is het ook goed met je vriendin

• 19 Oktober 2013 - 16:32

Vera:

Ha Thijs!

Wat leuk om nu weer over Azië te lezen, wat maken jullie toch allemaal geweldige dingen mee zeg! Het is echt super dat jullie dit zo samen beleven en wens jullie nog een prachtige reis op dit continent! Geniet lekker saampjes! Blijft leuk je zo te volgen dus ik kijk weer uit naar de volgende update. Met ons is ook alles goed. Net een heerlijke vakantie met Paul in Marokko gehad en dat is ook nog een aanrader hoor! Heel veel groetjes! Liefs Vera