Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Thijs Beckers - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Blijf op de hoogte en volg Thijs

07 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

ជំរាបសួរមិត្តភក្តិ

Hoest daar? Heerlijk herfstweer is het niet? Prinsraad formulieren al in de bus? Inmiddels zijn we een dikke 6 weken onderweg en vermaken we ons nog opper (om even in de carnavalssferen te blijven) best. De laatste update is alweer even geleden, dus laten we snel teruggaan naar onze avonturen in Bali, Lombok, Sumatra, Bangkok om tot slot in Cambodja te eindigen.

Na heerlijke chilldaagjes van, lekker eten, duikje nemen, biertje drinken en dolfijnenspotten zijn we vanuit Lovina naar Ubud vertrokken. In Ubud hebben we heerlijk met een scootertje rondgetoerd, naar een Balinese dansvoorstelling geweest en onze ticket voor Sumatra geregeld. Na 3 daagjes Ubud per bus en boot doorgereisd naar de Gili eilanden :) . Hier heerlijk genoten van prachtige stranden, lekker gesnorkeld en lekker gegeten en gedronken, Na 3 nachtjes op de Gili Eilanden een nachtje op Lombok geslapen en de volgende morgen naar Sumatra gevlogen.

Sumatra was Top! Vanuit Medan zijn we naar Bukit Lawang gereisd. In Bukit Lawang zijn we op een 2 daagse Orang Oetan Jungle trekking geweest. 2 dagen door de jungle gelopen, 9 orang oetans gespot, Mina gezien, verschillende andere soorten aapjes en uiteindelijk in raft/tubes de rivier afgegaan tot aan ons guesthouse. Na een paar prachtige en gezellige dagen met een nieuwe versie op Jingle Bells doorgereisd naar Lake Toba. Op Lake Toba heerlijk een scootertje gehuurd en twee dagen op pad geweest, alle varianten wat je onder een weg kunt verstaan gezien, van prachtige asfaltweg tot een bospad met alleen maar keien, en dit met een standaard scootertje........ Het is maar goed dat scooters geen gevoel hebben :) De volgende dag een Indonesische kookcursus gedaan, het was leerzaam en erg leuk, maar niet geheel onbelangrijk ook erg lekker. De volgende dag zijn we doorgereisd naar Medan. Medan is niks meer dan een grote, drukke en geurige Aziatische stad, dus hier een nachtje gecrasht en de volgende morgen het vliegtuig gepakt naar Bangkok :)

Indonesië is ons super goed bevallen! Wat een prachtig land, erg vriendelijke mensen, lekker eten, prachtige tempels, stranden en vulkanen, een mooie mix van verschillende culturen, zeker een een aanrader voor een prachtige reis en voor ons hopelijk eens een weerzien. Bij dit moois moeten wel een aantal kanttekeningen worden gemaakt, het enorme verschil tussen arm en rijk, veel vervuiling door industrie en verkeer, steden met veel afval in de straten, regering die het kappen van jungle toelaat om hier palmolie plantages aan te leggen en een sterke overhand van de moslimgemeenschap. Let’s hope the best for the future.....

En toen waren we in Bangkok! Hello Mister, you like massage? You want to see Ping Pong Show? Tuk-Tuk, Tuk Tuk? Nice to be back Bangkok  4 jaar geleden was ik voor 3 weken in Thailand, deze 3 weken hebben me toen doen beslissen om voor een lange tijd op reis te gaan, dit was dus mijn reis in 2011/2012 naar Zuid Amerika die jullie allemaal via deze website hebben kunnen volgen, een prachtige ervaring en natuurlijk de reis waarin ik Maricarmen heb ontmoet :) Nu dus terug en deze keer samen met Maricarmen, en heel eerlijk er is weinig verandert, veel toeristen, veel afzetpraktijken, je kunt nog steeds alles kopen op de Khao San en het is a city that never sleeps en will not sleep. Na twee daagjes sightseeing en genieten van ons heerlijke hoteletje zijn we met de trein naar de grens gereisd, hier een nachtje geslapen en de volgende morgen de grens overgestoken naar Cambodja.

Nu dus een weekje in Cambodja, om eerlijk te zeggen hadden wij er meer van verwacht, meer puur en minder toerisme, maar dat valt ons toch een beetje tegen. Natuurlijk zijn we naar de prachtige tempels van Angkor Wat geweest, deze waren geweldig. Vanuit de tempels zijn we doorgereisd naar Battambang, hier een ritje met de bambootrein gemaakt en daarna direct doorgereisd naar Phnom Penh. Misschien zijn we niet op de juiste plekken geweest of hebben we niet het juiste gedaan, maar samen besloten om minder tijd in Cambodja te besteden en deze dagen in te wisselen voor het strand in Thailand. Nu dus in Phnom Penh, hier blijven we een aantal daagjes en dan reizen we door naar Vietnam. We wille ongeveer 3 weken in Vietnam blijven om uiteindelijk nog een dag of 10 over te houden voor Thailand. We hebben heel veel zin in Vietnam en we hopen dat het ons beter gaat bevallen als Cambodja.

Het gaat jullie goed! En alvast sterkte met de aankomende koude winterdaagjes....gnif gnif! Hier is het nog dagelijks zweten geblazen :-)

ទាក់ទង

Maricarmen & Thijs

Wist je dat?
- Maricarmen bij ons volgend bezoek aan Bangkok wel een Pingpong show wil bezoeken
- Ze zowel in Indonesië, Thailand als Cambodja denken dat Maricarmen uit hun eigen land of een Aziatisch buurland komt
- Je bij Air Asia op voorhand je eten kunt selecteren
- Het DNA van Orang Oetans voor 97 procent identiek is aan dat van de mens
- Dit tot het gevolg heeft dat je gedurende je vlucht kan genieten van heerlijke Nasi Goreng met een sateetje
- Het leefgebied van de Oerang Oetan in Sumatra en Borneo erg bedreigd wordt
- Je dit terugziet tijdens een ritje door de binnenlanden van Sumatra, enkel palmolie en rubberplantages
- Ze in Lake Toba zoet water kreeften kweken
- We jammer genoeg al over de helft zijn van onze Azië trip.
- We hier in Phnom Penh een geweldige Tuk Tuk chauffeur hebben ontmoet, Mok Ith
- Mok financieel gesteund wordt door Femke (met haar heb ik in Bolivia gereisd), waardoor hij sinds een jaar Engels studeert aan de Universiteit.
- In Cambodja, ze naast veel rijst ook Baguettes eten
- Dit te danken is aan de Franse kolonisatie in de 19e en 20ste eeuw.
- Wij dit helemaal niet erg vinden naar heul veul rijst :)
- We afgelopen nacht helaas helaas te maken hebben gehad met een bedbug plaag...... bah bah!
- We morgen de indrukwekkende killing fields gaan bezoeken.

• 07 November 2013 - 13:39

S@nder:

Thijsco.
    Goei verhaal weer. Binnenkort ff de skype aanzwengelen!
    Geniet er nog van samen.

Groeten Sander

p.s. goed dat je erbij verteld dat het om 97% van het DNA gaat, qua uiterlijk wist ik het in jou geval al :-)

• 07 November 2013 - 13:48

Fam Peters:

ha thijsje en mariecarmen
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben in Azië,geniet er nog maar van met z`n tweeen.
    We kijken uit naar je volgende verhaal.
    Heel veel groetjes van Fam Peters ut holtus

• 07 November 2013 - 14:24

Linda Derks:

Jullie reizen wat af! En nog steeds niet reismoe ;-).?

Het gevoel dat jullie bij Cambodja hebben, heb ik ook gehad. Ik vond het van de 3 landen, die ik toen bezocht heb, het minst aansprekende land. Angkor wat en Angkor Thom daarentegen waren erg mooi.

Vietnam biedt echt ontzettend veel. Je ziet nog goed dat het een communistisch land is. Ik ben vanwege de tijd toen alleen maar in de Mekong delta geweest. De floating Market in Can Tho is leuk (heel toeristisch maar ja dat geldt voor al die typische bezienswaardigheden). In Ho chi minh zijn we naar het War Remnants Museum geweest. Hier krijg je de gruwelheden van de Vietnamoorlog te zien. En merk je nog steeds dat ze erg anti Amerika zijn. De chi chu tunnels zijn leuk om te bezoeken maar ook hier weer hordes toeristen. Wel indrukwekkend en interessant om te zien hoe de vietcong te werk ging (dan krijg je toch wel sympathie voor deze mensen).

Het noorden moet nog mooier zijn (van verhalen gehoord). Vooral sapa en halong bay moeten fantastisch zijn. Helaas kan ik er niet zelf over oordelen omdat ik er niet geweest ben.

Succes! En uiteraard heel veel plezier!

Liefs xx Linda

• 07 November 2013 - 15:11

Thijs:

mooi verhaal weer thijs! Leuk dat ze denken dat MC van die regio komt!!! Hadden wij andersom in Bolivia niet echt.... Maak er weer een leuke week van! Je mist niks hier thuis.... oost west... thuis is het k*tweer :)
    xx karin

• 07 November 2013 - 15:56

Fam Vd Berg:

Hee hallo!! Weer een heel mooi verhaal!! Zo te lezen hebben jullie het hel gezellig samen. Geniet nog van de mooie dagen. En in december lekker met de rest van de familie kerst en oud en nieuw vieren (en het 40 jarig huwelijksjubileum van T & T) GENIETEN!!
    Groetjes, Mike, Wendy, Evy en Lara

• 07 November 2013 - 18:01

Wim Gerritsen:

Hoi Thijs,

Fijn dat jullie het samen zo leuk hebben.
    Want zoals ik altijd zeg:Het gaat er niet om iemand te vinden om mee te leven, maar om iemand te vinden waar je niet zonder mee kunt leven.
    je schrijft dat je over de helft bent, maar zo moet je het niet zien.
    Je moet kijken wat je nog allemaal voor je hebt.
    Je moet maar zo denken: Herinneringen zijn als sterren, Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn.
    En een hele mooie gedachte is dat de mooiste dag van je leven nog moet komen.

Wij gaan komende maandag met het hele gezin ook weer even voor 3 1/2 week door Zuid Afrika trekken.
    We zullen zeker even uitzoeken, of die 97% klopt.

Groetjes Wim en Nelly

• 07 November 2013 - 19:56

Sandra:

Ha vakantiegangers,
    Super leuk verhaal weer om te lezen!
    Geniet daar

groetjes uit het regenachtige Nederland

• 08 November 2013 - 09:45

Francien:

ha Thijs en Mariecarmen
    weer een gaaf reis verslag geniet er nog van het is zo weer december
    hier is het ook [nog] niet zooooo koud lekker toch
    liefs Francien en Toon

• 08 November 2013 - 09:46

Francien:

ps ik mis foto's

• 08 November 2013 - 21:07

Esther:

Geweldig om jullie verhalen te lezen. Ik vond i donesie ook erg indrukwekkend. Inderdaad veel culturen bij elkaar en het grootste moslimland ter wereld. Cambodja vond ik ook niet zo bijzonder behalve dan Angkor en in 2002 nog veel mensen bij wie de verschriikingen van de Rode Khmer nog zichtbaar waren. Gaan jullie nog naar Laos? Dat vond ik de topper. Veel plezier en ook straks in Tanzania. Liefs Esther

• 10 November 2013 - 15:28

Twan En Wil:

Leuk verhaal weer! Fijn dat jullie genieten.
    Ben benieuwd wat jullie van Vietnam vinden.. jammer dat jullie Laos missen, dat vonden wij een hoogtepunt, maar ook in Vietnam is er genoeg om je 3 weken te vermaken.. je komt nog tijd te kort :-)
    Hopelijk niets van de orkaan gemerkt?!

Groetjes Twan en Wil

• 11 November 2013 - 08:49

Niels:

Ha Thijs en Maricarmen!

Goed om te zien dat jullie het zo naar jullie zin hebben, inspirerend zelfs!

Hoop dat jullie je Zuidwesters bij hebben met al dat noodweer daar ;)

Veel plezier nog!

• 15 November 2013 - 13:03

Hetty:

He Broer en Maricarmen,

Klinkt goed!!! Ik kan niet wachten om jullie te zien. Geniet nog even en tot snel :D

xxx Sis